Socialdemokraternas förslag till arvoden
En bantning av arvoden till fritidspolitiker och arvoden till kommunalråd som reflekterar en återgång till en arvoderad kommunstyrelseordförande. Sven Lindkvist har gjort ett bra försök till ett samlat förslag som väger in alla partiernas önskemål om olika nivåer. Detta har gjorts genom att utgå från förslaget som man tog beslut om i december 2022 och hävde januari 2023.
Efter att styrets representanter i arvodesberedningen valde att avsluta samtalen genom att lägga ett eget förslag har Socialdemokraterna valt att lägga ett eget förslag. Styret hävdar att deras förslag till arvoden är lägre än det samlade förslag som Sven hade tagit fram trots att man har höjt alla arvoden till posterna i nämnderna. Då skall vi komma ihåg att i Svens förslag fanns det ett arvode på 10% (7.5%) eller 7 150:- (5 363:-) till insynsplatser för oppositionen. Med styrets förslag tar man bort alla dessa arvoden och lägger till poster som man själv har. Extra tydligt blir det när vi tittar på arvoden till fullmäktiges presidium. Ordförande, Vice ordförande och 2:e vice ordförande tillförs alla 5% var i arvoden jämfört med Svens förslag. 3:e vice ordförande får 0% i extra tilldelning av styret. Denna post har Socialdemokraterna.
Arvodesberedningens förslag till arvodering av nämnderna ligger för ordförande på 30–40%. 2 nämnder har ordförande med 30% och 4 nämnder har 40%. Styret lägger på 10% och får 50% i stället. Då ska vi komma ihåg att 40% betyder i pengar 28 600:- vilket kan jämföras med mångas månadslön. 50% ger ordförande 35 750:- i månaden. Socialdemokraterna sätter gränsen till 30% eller 21 450:- en nivå som vi hade mandatperioden 2015-2018. Genomgående för nämndernas arvoden är att styret har ökat de poster man själv har och tagit bort möjligheten till arvodering för oppositionen.
Insynsplatser i nämndernas presidium har en demokratisk funktion och är inte som man fått höra från styret något man sitter av i en nämnd och vill ha betalt för. Insynsplatser i presidium skulle innebära att oppositionen får en möjlighet att tidigt få del av agendasättningen och beredningen av ärenden i samspråk med förvaltningen. Det är också huvudargumentet till insynsplatser. Mot garantier om insynsplatser som ger timarvode har vi också valt att inte ha med arvodering av insynsplatser. Detta eftersom huvudmålet för vår begäran handlar om insyn och inte ekonomisk vinning. Framtida arvoderingsbestämmelser bör inkludera tidigare policy att en andra vice ordförande tillsätts av oppositionen för att säkerställa insyn i agendasättning och beredning av ärenden.
Kommunalråden är ett problem i sig och då de nya kommunalråden inte har fått en mer specifik arbetsbeskrivning än namnet på inriktning och område blir det svårt att sätta ett värde på funktionen. Styret har sänkt sin ambitionsnivå vad gäller både arvode och sysselsättningsgrad vad gäller all fyra kommunalråd. Man har naturligtvis möjlighet att addera uppdrag till sitt uppdrag för att komma upp i den nivå man ändå hade tänkt sig. Som exempel går man från 70% till 50% på kommunalråden med ansvar för näringsliv respektive demokrati. Man går samtidigt ner från 100% till 80% i sysselsättningsgrad och flaggar för ett möjligt uppdrag på 20% vilket skulle lösa arvodet till ursprungligt förslag.
Socialdemokraterna har valt att i detta förslag utgå från förra mandatperioden som hade ett kommunalråd på 100% (kommunstyrelsens ordförande) samt en vice ordförande med 30% i konsekvensens namn har vi tillfört 5% till andre vice ordförande i likhet med övriga nämnder. Vill man på allvar tillföra kommunalråd behöver det föregås av en politisk enighet om en politisk organisation på samma sätt som om man skulle vilja tillföra en miljönämnd.